Roy Pouw blijft overeind in stormachtige race.

Wat een hersteld vertrouwen met een coureur kan doen liet Roy Pouw afgelopen weekend op het Asser TT circuit opnieuw zien. Liet Pouw twee weken terug bij de Race of the Champions zien de aansluiting met de top hervonden te hebben, afgelopen weekend streed hij opnieuw vooraan mee met de top uit het Open Nederlands Kampioenschap 125 cc.

Tijdens de kwalificatietrainingen voor de KNMV Race Days leken de weersomstandigheden zich te hebben aangepast aan de aanstaande dierendag. Beestachtig slechte omstandigheden zorgden ervoor dat Pouw maar één kwalificatietraining reed. Tijdens de tweede kwalificatie waren de omstandigheden dusdanig verslechterd dat verbetering van rondetijden onmogelijk waren. Met een vijfde tijd stond hij deze keer op de tweede startrij. Pouw baalde dat een eerste rij er deze keer niet inzat, maar beloofde plechtig om opnieuw met een wereldstart de nodige plaatsen goed te maken.

Zondags waren de weersomstandigheden sterk verbeterd. Pouw liet er bij de start geen gras over groeien en ging er na het doven van de lichten als een raket vandoor. Alles en iedereen achter zich latend. Na de eerste doorkomst had hij slechts één plaats ingeleverd en het leek erop dat hij het team wederom zou verrassen. Helaas werd in de derde ronde de rode vlag gezwaaid en werd de race wegens een valpartij vroegtijdig afgebroken.

Nadat de baan weer was vrijgegeven namen de matadoren hun plaats op de grid weer in. In een nieuwe race over acht ronden moest de kampioen voor het seizoen 2009 nog bekend worden, al kon het Michael van de Mark bijna niet meer ontgaan. Net als in het eerste deel verraste Pouw iedereen om als een “duvel uit een doosje” opnieuw de kopstart te pakken. Het was even wennen voor de coureur van het Roy Pouw Racing Team Holland om een volle eerste ronde op kop te rijden. Een teken dat het met de snelheid weer helemaal snor zat.

De koppositie handhaven lukte niet, maar Pouw behield de aansluiting met de kop. In de daarop volgende ronden werd Pouw tot driemaal toe in de Ruskenhoek en bij de Bult bijna letterlijk van de baan geblazen. Hij moest telkens sterk corrigeren om niet, net als bij de eerste keer in de Ruskenhoek, naast de baan te geraken. Na deze actie kwam hij in zesde positie terug op de baan. In de haast om de verloren tijd weer goed te maken werden er nog enkele foutjes gemaakt en liet hij zich nog even verrassen bij een remactie bij de Haarbocht. Gelukkig ligt daar nog extra asfalt, waarvan dankbaar gebruik werd gemaakt. Pouw maakte voor hem zelf de beslissing, dat aankomen nu het belangrijkste was, mede gezien de gevaren van de harde wind.

In de laatste ronde overkwam de Zweed Kristiansson waar Pouw al voor vreesde, Kristiansson werd door de harde wind ten val gebracht. Hierdoor schoof Pouw één plaats door naar de vijfde positie en dit had voor de Kerkenvelder, naast de positie winst nog een leuke bijkomstigheid. Kristiansson stond tot aan dat moment tien punten voor hem in het klassement, mocht Pouw als vijfde finishen dan werden er elf punten bij Pouw bijgeschreven wat een plaats winst betekend in de eindstand voor het Nationale Kampioenschap. Zoals Pouw tijdens de race al berekend had gebeurde. Plaats vijf in de race en in het pechvolle jaar toch nog een vierde plaats in het eindklassement.

Als je het achteraf bekijkt nog steeds een prima resultaat. Volgend jaar is er weer nieuwe kans voor een betere klassering. Door het behalen van de vierde plaats wordt het seizoen afgesloten met een uitnodiging voor het EK later dit jaar. Een race waar de top van Europa elkaar nog een keer treft als definitieve seizoensafsluiter.

Redactie RPRTH.



© 2024 Roy Pouw Racing / Team Holland - Wijzigingen voorbehouden